Bodemvriendelijker en goedkoper aardappeltransport
Met slimme logistiek kan aardappeltransport tussen rooier en opslag efficiënter, bodemvriendelijker én goedkoper.
Zodra schaalvergroting door samenwerking of (huur)grond op afstand zijn intrede doet, gaat de logistiek tussen rooier en bewaring leven. Blijven pendelen met trekkers kan, maar kosten werken tegen en bovendien is het arbeidsintensief. Goed personeel vinden is moeilijk en de brandstofkosten hebben hun stijgende lijn weer opgepikt. Een band die ideaal is op het land én op de weg bestaat niet. Dus is er altijd een concessie in slijtage, verbruik of bodemdruk.
Dé trend van dit moment: veld- en wegtransport aardappelen loskoppelen
Dé trend in aardappellogistiek is daarom het loskoppelen van veld- en wegtransport. Belangrijk voordeel: de weg blijft schoon.
Op de weg zorgt een vrachtwagen met onderlosser in de toekomst voor het vervoer. Op het land is een veldvoertuig nodig dat tussen rooier en kopakker pendelt. Maar hoe die eruit moet zien, weet nog niemand.
Zelfrijdend of getrokken?
Eerste twistpunt is of zo'n transportvoertuig zelfrijdend of getrokken is. En of deze via een overlaadstation of zelfstandig op de vrachtwagens lost. Ga je voor minimale bodemdruk of maximale capaciteit? Dan is er ook nog de wens om op het veld te reinigen, zodat tarra niet hoeft te worden vervoerd en er geen versleping van infecties plaatsvindt. Bij 10% tarra en 5.000 ton product scheelt dit de logistieke kosten voor 500 ton heen en terug.
In theorie is dit haalbaar, in praktijk nog lastig. Een vierrijige rooier met 8 tons bunker die 5 kilometer per uur rijdt, heeft binnen 5 minuten de bunker vol. Zie dat maar eens bij te houden met je rollenset.
In de akkerbouwlogistiek is veel winst te behalen. Loonbedrijf Hack in Kruisland probeert het met een zelfgebouwde overlaadwagen. Aardappelen gaan gereinigd de vrachtwagen in.</p> <p><em>Foto: Matthijs Verhagen</em>
In de akkerbouwlogistiek is veel winst te behalen. Loonbedrijf Hack in Kruisland probeert het met een zelfgebouwde overlaadwagen. Aardappelen gaan gereinigd de vrachtwagen in.
Foto: Matthijs Verhagen
Grimme ziet daarom meer in een mobiel veldoverlaadstation met reiniging. Een kleine kipper kan hierin lossen en terug naar de rooier, terwijl de aardappelen via de mobiele stortbak en transportband de vrachtwagen op gaan. Volgend jaar brengt het bedrijf het nieuwe overlaadstation dat snel te verplaatsen is op de markt. Maar omdat overlaadwagens zwaar en duur zijn en er geen hoge banden onder kunnen, is dat niet per se het antwoord op de vraag naar een meer bodemvriendelijk en kostenefficiënt systeem.
Zelfrijdende lichte carrier met kleine kipper
Bij telersvereniging H-Wodka denken ze nog verder vooruit. Zij zien een lichte zelfrijdende carrier met kleine kipper als ideale transportschakel tussen rooier en overlaadstation met reiniging. Rupsen of brede banden zorgen voor een minimale bodemdruk. Tarra blijft op het perceel en wegtransport gaat met trucks. In de toekomst zou zo'n carrier autonoom kunnen rijden.
Bunkerrooien niet meer nodig
Hiermee vervalt de noodzaak van het bunkerrooien; wagenrooien 2.0 met een minimale bodemdruk én weinig extra arbeidsbehoefte is dan geboren. Gekoppeld aan goedkoop wegtransport zonder tarra kunnen zowel bodem als kostprijs als winnaars uit de bus komen.
Matthijs Verhagen Bron:Boerderij