Opnieuw forse hap uit nabetaling FrieslandCampina-leden
Leden-melkveehouders van Friesland-Campina ontvangen over 2018 een nabetaling van 0,59 euro per 100 kilo melk. Dat bedrag is inclusief 0,13 euro aan uitbetaling in ledenobligaties. Vorig jaar viel de nabetaling met 1,33 euro per 100 kilo inclusief ledenobligaties ook al tegen, maar de zuivelreus heeft de daling van het resultaat nog geen halt toe kunnen roepen. De tweede helft van 2018 biedt hoop.
Het slechtere bedrijfsresultaat wordt volgens het jaarverslag vooral veroorzaakt door slechtere opbrengsten van basiszuivelproducten. Die leverden 100 miljoen euro extra verlies op ten opzichte van 2017. Extra investeringen in innovatie, marketing, verkoop en distributie drukten verder het resultaat van FrieslandCampina in Azië.
De omzet van het totale bedrijf daalde van 12,1 naar 11,6 miljard euro. Bij die omzetdaling spelen volgens FrieslandCampina valuta-effecten en de verkoop van het onderdeel Riedel ook een rol.
Transformatiejaar
CEO Hein Schumacher denkt dat 2018 een jaar van transformatie was: „We lanceerden een nieuwe organisatiestructuur en strategie. Hiermee krijgt de onderneming meer focus en commerciële slagkracht en kunnen we sneller inspelen op de wensen van de klanten. We willen leiden met duurzaamheid en laten dit onder andere zien door als eerste zuivelonderneming zuivel met het onafhankelijke ‘On the way to PlanetProof’-kwaliteitskeurmerk op de markt te brengen.” In de tweede helft van 2018 werden de eerste positieve resultaten van de ingezette transformatie zichtbaar met 2,3 procent afzetvolumegroei ten opzichte van het eerste halfjaar.
Duurzaamheidsstappen
Hoewel leden er niks voor kopen, was er wel positief duurzaamheidsnieuws over FrieslandCampina te melden. De broeikasgasemissie daalde met 5,1 procent over de gehele keten. Dit is onder meer een gevolg van de toename van de hoeveelheid duurzaam opgewekte energie door leden-melkveebedrijven. FrieslandCampina gebruikte in Europa 100 procent groene stroom en van het totale verbruik aan elektriciteit van de onderneming wereldwijd was 90 procent groen. Bijna 28 procent van alle groene stroom werd bij de eigen leden ingekocht. Een ander duurzaamheidsaspect, weidegang, werd in het jaarverslag ook nog benoemd. Het aandeel bedrijven dat de koeien laat weiden, steeg naar 81,2 procent, waarmee de doelstelling voor 2020 al behaald is.
Bron Melkvee.nl