Suiker Unie verder onder de naam Cosun Beet Company
„Een bedrijfsnaam die naadloos aansluit bij onze nieuwe strategie”, zegt Mesters. „De suikerbiet is dé bron voor innovatieve en circulaire oplossingen. Dit gewas biedt fantastische mogelijkheden voor relevante maatschappelijke uitdagingen waar we nu voor staan. In onze strategie staan duurzaamheid, innovatie en oog voor de wereld om ons heen centraal. Suikerbieten vormen daarbij voor ons een inspiratiebron voor hoogwaardige oplossingen. Elke dag halen wij samen met zo’n 9.000 telers het beste uit de biet. Denk aan duurzaam geproduceerde suiker in voeding, maar ook diervoeding, eiwit uit bietenblad, groene energie, biobased huishoudartikelen, inhoudsstoffen voor cosmetica en zelfs desinfecterende alcohol voor handgels.”
Groeiende wereldbevolking
Cosun Beet Company speelt met de nieuwe strategie volgens Mesters in op veranderende consumentenbehoeften, nieuwe marktkansen én op de antwoorden die nodig zijn voor de wereld van morgen. „Kijkend naar de groeiende wereldbevolking en de afnemende resources, zijn nieuwe circulaire oplossingen nodig. Passend bij de nationale en internationale agenda van verduurzaming. Door bijvoorbeeld eiwitten te winnen uit bietenblad, sluiten we aan bij de eiwittransitie en de groeiende behoefte aan plantaardige eiwit. Verder kunnen nieuwe biobased producten meehelpen aan het voorkomen van micro-plastics in het milieu. Wij kennen geen afvalstromen en daarmee is de suikerbiet volledig circulair.”
1966
De naam Suiker Unie ontstond in 1966 na een fusie van de coöperatieve suikerfabrieken VCS (Dinteloord, Zevenbergen en Roosendaal), Putterhoek, Sas van Gent en Groningen. Tegenwoordig verwerkt de Cosun Beet Company bieten in de fabrieken in Dinteloord en Hoogkerk.
Bron Akkerwijzer