Nordzucker kijkt terug op succesvolle bietencampagne
Na drie kwartalen in boekjaar 2020/21 boekt de Duitse suikerfabriek Nordzucker een bedrijfswinst van 81 miljoen euro. Dat was in dezelfde periode van het vorige boekjaar nog een verlies van 9 miljoen euro.
Het prijsherstel in de Europese Unie, een opnieuw geformuleerde verkoopstrategie en een uitgebreid en consequent geïmplementeerd kostenbesparingsprogramma brengen Nordzucker in de eerste drie kwartalen van het fiscale jaar 2020/21 weer in het zwart. De omzet steeg van 1.120 miljoen euro tot 1.256 miljoen euro in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
‘We zijn erg tevreden met de ontwikkeling op de markt en met het feit dat onze maatregelen zo snel effect hebben gehad. Nu moeten we vooruit kijken. De markt blijft gekenmerkt door volatiliteit. Programma’s om kosten te verlagen en onze processen te optimaliseren, zullen ons verder begeleiden’, legt bestuursvoorzitter Lars Gorissen van Nordzucker uit. Voor het volledige jaar 2020/21 verwacht het bedrijf een significant positief resultaat.
Bovengemiddelde opbrengst
Teeltjaar 2020 werd voor het derde jaar op rij gekenmerkt door een gebrek aan neerslag voor suikerbieten in de zomer en door de vergelingsziekte die in veel regio’s weer opdook. De regenval aan het einde van de zomer zorgde echter voor een groei-impuls.
Dat leidde tot een iets bovengemiddelde opbrengst van 69,5 ton bieten per hectare. Met een suikergehalte van 17,7 procent werd het vijfjarig gemiddelde net niet helemaal gehaald. Nordzucker verwacht aan het einde van de campagne meer dan 16,6 miljoen ton bieten te verwerken in alle dertien Europese fabrieken. Dat was vorig jaar 15,7 miljoen ton.
Bron: Nieuwe Oogst