Graanprijs loopt op door oorlog Oekraïne: brood en meel worden duurder
We gaan binnenkort meer betalen voor brood, meel en koekjes. De verwachting is dat de graanprijs met 30 procent zal stijgen als gevolg van de oorlog tussen Oekraïne en Rusland, zegt Martijn Rol, sectormanager food bij Rabobank.
“En de prijs van zonnebloemolie zal ook fors toenemen, waardoor de prijzen van andere oliën stijgen, wat weer doorwerkt in producten zoals shampoo of sauzen”, vertelt Rol. “De consument gaat dit hoe dan ook merken. De supermarkten zijn nu nog huiverig om de prijzen te verhogen en voeren pittige onderhandelingen met fabrikanten, maar een deel zal toch echt worden doorberekend. Daar ontkom je niet aan.”
Ook de prijzen van gas en elektriciteit zijn momenteel zeer hoog. Economen van ABN AMRO verwachten dat de gasprijs dit jaar op een relatief hoog niveau blijft en dat heeft een direct en een indirect effect op de handel en verwerking van voedsel.
De hogere prijzen hebben een direct effect op de voedingsmiddelenindustrie, omdat de sector veel gas en elektriciteit nodig heeft voor het verwarmen, koelen en verwerken van voedsel.
“Een indirect effect is merkbaar doordat de industrie ook een hogere prijs moet betalen voor de inkoop van grondstoffen en diensten, aangezien ook bijvoorbeeld tomaten en granen duurder zijn geworden als gevolg van hogere productiekosten, net als transport en verpakkingen. Vooralsnog lijkt er geen sprake te zijn van tekorten, maar de onzekerheid hierover neemt toe”, schrijft Nadia Menkveld, sectoreconoom agrarisch en food.
Een uitzonderlijk hoog niveau
De hogere energieprijzen, maar ook een aanhoudende vraag, toegenomen transportprijzen en personeelstekorten, oefenden een opwaartse druk op de voedselprijzen uit. Daarnaast vielen sommige oogsten tegen en is de productie van zuivel licht afgenomen. Deze combinatie van factoren leidde ertoe dat de wereldmarktprijzen voor onder meer zuivel, graan en oliën in 2021 met gemiddeld 30 procent toenamen en uitkwamen op een uitzonderlijk hoog niveau, aldus de prognose van ABN AMRO.
Sectormanager Rol van Rabobank roept supermarkten en fabrikanten er dan ook toe op de handen ineen te slaan en samen te werken. “Dat is broodnodig om de hele keten goed te laten functioneren.”
Bron: Nu.nl