Oekraïens graan vindt uitweg via zeehavens in Roemenië en Polen
Door de oorlog is het immers onmogelijk om de diepzeehavens aan de Zwarte Zee in Oekraïne zelf te gebruiken. Deze havens zijn goed voor meer dan 80 procent van het totale graanexportvolume. Graantransport over land en rivieren naar zeehavens in Polen en Roemenië wordt nu dus beproefd.
Transportondernemingen maken overuren om deze logistieke alternatieve routes te ontwikkelen. Daarbij is het spoorwegstelsel een probleem. Roemenië heeft aangekondigd fors te willen investeren in het verouderde spoorwegennet uit de tijd van de Sovjet-Unie.
Nieuwe graanoogst
Ook het gebrek aan diesel belemmert het graantransport naar alternatieve bestemmingen in Polen en Roemenië. De tijd begint te dringen, want de nieuwe graanoogst komt in zicht. Voor Oekraïense agrarische ondernemingen die met financiële problemen te maken hebben kan afland leveren een snelle oplossing zijn om de kasstroom op gang te houden. Sinds het begin van de oorlog verstrekten Oekraïense banken 660 miljoen Euro aan leningen.
Andere gewassen
Om de logistieke problemen het hoofd te bieden hebben agrarische ondernemingen gewassen gezaaid die minder transportvolume vergen, zoals zomergraan en oliezaden. Ook is het zaad van deze gewassen minder duur. Met name mais wordt om deze redenen juist minder verbouwd.
Vergeleken met voorgaande jaren is het totale areaal landbouwgewassen in de Oekraïne met bijna een kwart gedaald. In de regio’s rond Kiev en in Oost Oekraïne heeft het Russische leger graan in beslag genomen en de infrastructuur vernietigd.
Bronnen: Agroberichten Buitenland, Romania Insider, Reuters.
Bron: Akkerwijzer