Amerikanen betalen steeds meer voor aardappelproducten
De consumenten in de VS hebben het afgelopen jaar 2021-’22 meer geld uitgegeven aan verse aardappelen en aardappelproducten.
Volgens het marktbureau IRI is van juli 2021 tot en met juni 2022 totaal voor $ 14,1 miljard (€ 14,4 miljard) besteed aan aardappelen en aardappelproducten in de winkels. Dat is 5,7% meer dan een jaar eerder.
Dat komt omdat aardappelen en aardappelproducten duurder zijn geworden, meldt nieuwssite PotatoPro. Het verkoopvolume in de winkels daalde namelijk met 4,4% maar ligt wel altijd op een hoger niveau dan vóór de coronacrisis. De consumentenprijzen stegen afgelopen jaar met 10,5%.
De omzet in dollars in de verkoop van aardappelen en aardappelproducten is de afgelopen vijf jaar voortdurend gestegen. Het IRI onderscheidt zeven categorieën in de aardappelverkoop: vers, chips, ingevroren (inclusief frites), puree, kant-en-klaar, gekoeld en ingeblikt. Volgens het marktbureau is in alle categorieën de verkoop in volume gedaald maar in waarde gestegen. Bij zes categorieën ligt de verkoop boven het niveau van vóór corona, behalve bij de kant-en-klare aardappelproducten.
Roodvlezige knollen
In 2021-’22 kochten de consumenten volgens het IRI 3,18 miljard FWE aan aardappelen (fresh weight equivalent: omrekeningsfactor voor verse en verwerkte aardappelen). Daarvan bestaat 39% uit chips, 28% uit verse aardappelen en 18% uit bevroren aardappelproducten, inclusief frites. De rest is puree (7%), kant-en-klaar (6%), gekoelde producten (1%) en ingeblikt (0,7%).
Bij de verse aardappelen geven de Amerikaansen nog steeds de voorkeur aan roodvlezige knollen. Volgens het IRI bestaat 59% van de verse aardappelen uit deze rassen. Maar de geelvlezige rassen worden populairder. De verkoop in volume van de geelvlezige rassen steeg met 4,6% terwijl de totale verkoop van verse aardappelen met 5,6% daalde.
Bron: Food Agribusiness