Belgisch aardappelverbruik blijft stabiel
Net zoals de voorbije jaren is het aardappelverbruik van de Belgische consument ongeveer stabiel gebleven. Vlaanderen liet een lichte stijging van 1,5 procent noteren, in Brussel en Wallonië bleef het verbruik stabiel. Verse aardappelen blijven met 67 procent van het volume de maaltijdbegeleider bij uitstek. 78 procent van de aangekochte aardappelen is van Belgische origine.
Het thuisverbruik van verse aardappelen steeg in België van 27,7 kilo per capita in 2011 tot 28 kilo per capita in 2012. Met een volumeaandeel van 67 procent blijven verse aardappelen de maaltijdbegeleider bij uitstek, voor verwerkte aardappelen in diepvries, droge deegwaren, droge rijst en verwerkte aardappelen. Tien jaar geleden lag het verbruik met 32 kilo per capita nog een stuk hoger, sinds 2010 blijkt uit marktonderzoek in opdracht van VLAM een stabilisering van het thuisverbruik. In 2012 kocht de Vlaming 29,7 kilo per capita, de Brusselaar 21,8 en de Waal 27.
De gemiddelde aankoopprijs lag in 2012 een stukje lager dan in 2011 door de lagere prijzen in het voorjaar van 2012 ten opzichte van het voorjaar van 2011. Hierdoor daalde, ondanks de stijging in volume, de besteding aan verse aardappelen van 20,3 naar 19,9 euro per capita. Een andere vaststelling is de verdere verschuiving van grotere verpakkingen naar verpakkingen van 5 kilo. "Die verpakkingen waren in 2012 goed voor een aandeel van 55 procent tegenover 47 procent in 2009", verklaart het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).
Het Bintje blijft de meest aangekochte aardappelvariëteit in België, maar het volumeaandeel ervan is wel gedaald van 34 procent in 2008 tot 26 procent in 2012. Nicola is de tweede belangrijkste variëteit met een aandeel van 18 procent in 2012. Charlotte maakt de top drie compleet met een aandeel van 9 procent. Deze drie variëteiten zijn ook bijna de enige die de gemiddelde Vlaming kent. De variëteit is voor de Vlaming dan ook een minder belangrijk aankoopcriterium. Het kooktype (vastkokend, bloemig) scoort op dat vlak hoger en is na het uitzicht en het verpakkingsgewicht het derde belangrijkste aankoopcriterium.
De cijfers werden verzameld door het marktonderzoekbureau GfK Panelservices Benelux, dat in opdracht van VLAM het thuisverbruik volgt bij 5.000 Belgische gezinnen.
bron eigen verslaggeving Vilt