Britten kiezen vaker voor biologisch
Londen – De Britse markt voor biologische producten is voor het derde achtereenvolgende jaar toegenomen. De totale omzet kwam uit op rond de € 2,5 miljard, dat is zo'n 5 procent meer dan in 2014. Het aandeel op de totale markt voor voedingsproducten blijft echter nog altijd beperkt tot 1,4 procent. "Dat betekent dat de consumenten wekelijks € 2,2 miljoen meer aan biologische producten uitgeven", meldt de Soil Assocation, de Britse organisatie voor biologische landbouw. Het grootste succes vormen de zogenoemde box schemes, te vergelijken met zaken als HelloFresh en Streekbox, die ruim 9
procent meer verkochten. Ook kleinere speciaalzaken, die overigens ook biologische cosmetica of textiel verkopen, doen het beter dan het gemiddelde met 7,5 procent groei. Buiten het winkelkanaal, dus in de horeca en catering, komt de groei uit op ruim 15 procent, wat onder meer te danken is aan het succes van biologische melk in de fastfood sector. "Die duurzame belangstelling voor biologisch is voor een deel te danken aan een toename bij jongere en sociaal bewuste 'millenials' met sterke sociale-, ethischeen milieuwaarden. Deze consumenten kiezen steeds meer voor biologisch, omdat ze willen weten waar hun voeding vandaan komt en ook bereid zijn meer te betalen voor producten met gegarandeerde kwaliteit op het gebied van het milieu, de maatschappij en het dierenwelzijn", verwoordt de associatie. Directeur Martin Sawyer: "Dit is een fantastische tijd voor de biologische sector. In 2016 zal de markt weer op het niveau komen van voor de recessie. Dankzij de groei van online kunnen winkeliers de klant nu in contact brengen met een breed assortiment." Desondanks neemt de belangstelling onder de Britse boeren en tuinders gestaag af. In 2014 was volgens gegevens van het plattelandsministerie Defra niet meer dan 548.000 hectare biologisch, dat is 29.000 hectare minder dan een jaar eerder. Dat areaal neemt daarmee al gestaag af, sinds een hoogtepunt van ruim 720.000 hectare in 2008. Bron:Boerderij