Canadese frietmarkt herstelt zich
Canadezen consumeren jaarlijks iets minder dan 11 kilo aardappelen per persoon, maar produceren zo'n 4,6 miljard kilo per jaar – dat komt dus neer op 140 kilo per inwoner. Evenals dit voor andere Canadese landbouwproducten het geval is, worden veel aardappelen geëxporteerd.
Kleine volumes worden geëxporteerd als consumptie-aardappelen of bijvoorbeeld aardappelchips, maar het grootste volume in deze sector is echter bestemd voor de diepvriesfrietmarkt. "Bijna 60% van de in Canada geproduceerde aardappelen worden met stoom geschild, voorgebakken, ingevroren en verpakt voor transport naar retailers en fastfoodketens, veelal buiten Canada," licht Ken Mac Isaac, van United Potato Growers Canada, toe.
"Canada is meer dan ooit afhankelijk van de export. Er wordt vooral naar de VS uitgevoerd, waar de markt vanwege de grote uitvoer van eigen producten naar het buitenland aanvulling behoeft," legt hij uit.
"Eerst groeide de markt, toen kromp hij en nu is er opnieuw groei. Het is interessant om te zien hoe deze twee met elkaar verweven economieën functioneren," aldus Mac Isaac.
Er zijn voorzichtige tekenen van verbetering. Het herstel van de Amerikaanse markt lijkt door zetten en consumenten besteden weer meer. De olieprijs in ingezakt en daarmee ook de Canadese dollar. Dit zou nieuwe mogelijkheden op kunnen leveren voor de Canadese diepvriesfrietsector. Bron:AGF