Elke tien jaar verdubbeling omzet McDonalds
Elke tien jaar verdubbeling omzet McDonalds
Ondanks de economische crisis verwacht McDonald's ook dit decennium een verdubbeling van de omzet. China is voor de fastfoodketen de grootste groeimarkt. Vanaf de oprichting van McDonald's in de jaren vijftig van de vorige eeuw verdubbelde de fastfoodketen elke tien jaar zijn omzet. Dit decennium vlakt de groei van het concern wat af vanwege de economische crisissituatie. “Toch gaan we ervan uit dat het ons ook de komende 10 jaar lukt om opnieuw de omzet te verdubbelen”, zegt karl Fritz, directeur grondstofvoorziening van MC Donalds in Europa. Fritz gunde tijdens het congres van Europa de vertegenwoordigers van de verwerkende industrie een inkijk in het succesverhaal van McDonald's en gaf daarbij zijn visie op de groeimogelijkheden. McDonald's heeft op dit moment wereldwijd 34.000 restaurants in 118 landen en elke dag komt er minimaal één bij. In Europa heeft McDonald's 7.600 restaurants, waarvan 233 in Nederland Belangrijkste groeimarkt voor McDonalds is Azië en dan met name China en in iets mindere mate ook Zuid Amerika. McDonalds is wereldwijd veruit de grootste fastfoodketen, vertelt Fritz.” Van de verkoop van alle frites aan de eindconsument Wordt wereldwijd 11% verkocht in onze restaurants. Voor onze french fries is in 2012 ong. 12,5 miljoen ton aardappelen verwerkt., naar schatting is dat 1% van de totale wereldproductie en daarvoor is 0,5% van het wereldareaal nodig”. Volgens Fritz zijn er ook nog volop groeimogelijkheden voor McDonalds in Europa. De laatste 10 jaar steeg in de Europese landen de omzet met 60%. “Het aandeel fastfoodrestaurants in de horeca is in Europa – vergeleken met de VS- relatief klein. Toch is er ook hier met name bij tweeverdieners een groeiende behoefte aan een snelle hap buiten de deur. In regio’s met een hoge bevolkingsdichtheid streeft McDonalds naar 1 restaurant per 25.000 inwoners. Met name in Nederland en de meeste andere West Europese landen heeft McDonalds een hoge dekkingsgraad. Voor de groei in Europa ligt volgens Fritz de focus op landen als Spanje, Italië, Rusland en Polen. “Zowel in Spanje als Italië hebben we op dit moment om en nabij 400 restaurants. Gemiddeld is dat minder dan 1 restaurant per 100.000 inwoners”, aldus Fritz. De directeur denkt dat het achterblijven van het marktaandeel in deze landen te maken heeft met de cultuur. Wel meldt hij dat er in Spanje afgelopen jaar ondanks alle economische tegenwind 30 restaurants zijn bijgekomen.
Lange rijen
In Rusland en Polen gaat de ontwikkeling van McDonalds minder snel dan gehoopt. Dat heeft o.m. te maken met de grondstoffenvoorziening, aldus Fritz. In 1989 is in Moskou het 1e Russische restaurant geopend en de beginperiode werd gekenmerkt door de lange rijen voor de afhaalbalies. “Nog steeds staan er lange rijen met wachtende gasten voor onze vestigingen in Rusland, dat geeft een goed beeld van de groeipotentie. Hetzelfde geldt voor Polen, daar zijn nu 250 restaurants en binnen 10 jaar wil McDonalds daar doorgroeien naar 600 restaurants.
'Eyes on the fries
Karl Fritz van McDonald's Europa vertelt dat de fastfoodketen veel aandacht besteedt aan de kwaliteit van de frites. Onder het motto 'Keep eyes on the fries' worden de eigen french fries streng beoordeeld op parameters als smaak, vetgehalte, zoutgehalte, textuur en baktemperatuur. 'Tot voor een paar jaar geleden was onze frites het belangrijkste onderwerp van de klachten die wij ontvingen van consumenten', zegt Fritz. 'We hebben gericht maatregelen genomen om onze frites minder vet en zout te maken en toch een goede smaak en textuur te behouden. Sinds die tijd is het aantal klachten aanzienlijk afgenomen.' Fritz vertelt dat hij uitgaat van het principe dat de beste aardappelen nodig zijn voor de verwerking tot de beste frites. 'Wij maken als afnemers dankbaar gebruik van de innovaties in de aardappelteelt.' Voor de aanvoer van frites gebruikt McDonald's bij voorkeur zoveel mogelijk de verwerkingscapaciteit van fritesfabrikanten in de buurt van de afzetmarkt.
Bron:Nieuwe Oogst, 27 mei 2013