EU strijdt om koppositie fritesmarkt
De Verenigde Staten mogen dan de grootste fritesproducent van de wereld zijn, maar Europa is hard op weg om die koppositie weer in te nemen. ‘Kwaliteit en kostprijs maken het verschil’, zei directeur Dick Zelhorst van Aviko Potato tijdens de themadag aardappelen in Dronten.
 De concurrentiestrijd tussen de EU en de VS is hard, zei Zelhorst. Maar de belangrijkste aardappelen telende landen in de EU zijn wel degelijk competitief ten opzichte van de VS. Zelhorst denkt hierbij onder meer aan de kostprijs en de contractprijs. Ook beschikken de EU en Nederland over een aardappelcluster dat heel goed werkt: 'Hier is een sterke lokale markt, er is veel concurrentie, concentratie van toeleveranciers, aanwezigheid van gerenommeerde instituten, enz.'
 Goede infrastructuur biedt kansen voor EU
Maar er zijn ook andere zaken waar de sector in directe zin geen invloed op heeft gehad, maar die wel in zijn voordeel werken. Infrastructuur is daar een goed voorbeeld van. ‘De Nederlandse overheid heeft geïnvesteerd in de infrastructuur. We hebben de mooiste zeehavens van de wereld. De havens van de Verenigde Staten daarentegen hebben niet meer de capaciteit die ze nodig hebben. Dat geeft ons een voordeel.’
 De wereld fritesmarkt blijft groeien, en de beste groeikansen hierop zijn voor de EU en de VS, vertelde Zelhorst. Zo breiden McCain, LambWeston en Simplot hun productiecapaciteit in het westen uit voor export. Maar tegelijkertijd blijven ook de verwerkingsvolumes van frites in de EU groeien. Een kwart van de productie gaat jaarlijks overzee.
 Consumptie frites neemt sterk toe
De consumptie van frites in de wereld groeit de komende vijf jaar met 1,75 miljoen ton, schetste Zelhorst. 'Dat betekent dat we ieder jaar een nieuwe fritesfabriek nodig hebben om die hoeveelheid te kunnen produceren.'
De consumptie van frites en andere aardappelproducten groeit de komende jaren (tot 2018) het hardst in Azië/Pacific (+23 procent), Midden Oosten en Afrika (+37 procent) en Latijns Amerika (+22 procent), is de verwachting van Aviko. In Noord-Amerika en Europa/Rusland is de consumptie al hoog, en zal de komende jaren licht toenemen. Bron:Akkerwijzer

