Fransen boos over prijzenslag aardappelen
Parijs – De Franse aardappelorganisatie CNIPT heeft geprotesteerd tegen nu al aangekondigde reclame-acties met aardappelen “die in geen enkele relatie staan tot de markt”. Volgens de CNIPT komen die aanbiedingen “terwijl in geen enkel Europees land de oogst al is afgerond en die oogst in sommige regio’s ook nog moet beginnen”.
Het Franse schap wijst er op dat er over de daadwerkelijke opbrengsten nog altijd grote twijfel bestaat. Weliswaar zijn de weersomstandigheden de afgelopen maanden goed geweest maar daarvoor heerste er zeker in Frankrijk langdurig droogte waardoor de ontwikkeling van de knollen geremd is. Bovendien is de feitelijke oogst ook nog eens afhankelijk van de wisselvallige weersomstandigheden in de herfst. ”Daarbij komt nog dat het areaal in Europa slechts in bescheiden mate is toegenomen, in Frankrijk zelf met slechts 4 procent, terwijl de mogelijkheden voor de export van Franse aardappelen verder zijn toegenomen met vorig jaar een uitvoer van meer dan 2 miljoen ton.”
De aangekondigde promotionele acties zijn volgens de CNIPT dan ook voorbarig en ’schadelijk voor het economisch evenwicht in de sector’. Het schap roept de aardappelhandel op waakzaam te zijn op hun bevoorrading en vooral op de kwaliteit van de aangeboden partijen. ”Wij herinneren de winkeliers er ook aan dat lagere prijzen niet leiden tot meer verkopen en zeker niet goed zijn voor de kwaliteit en voor de presentatie.”
Bron: AGD