Hogere pootgoedprijs extraatje voor HZPC-teler
Joure – De definitieve pootgoedprijs van aardappelhandelshuis HZPC voor oogst 2022 komt hoger uit dan verwacht. Dat komt doordat de afloop van het handelsseizoen beter was dan de verkopers van het handelshuis eerder dit jaar …
hadden ingeschat. Uiteindelijk is de definitieve pootgoedprijs van HZPC vastgesteld op € 37,44 per 100 kilo. Dat is € 1,24 hoger dan de prognoseprijs die eind februari naar buiten kwam. Na de oogst van 2016 en 2018 kwam een vergelijkbare plus bovenop de prognoseprijs. Daar staat wel tegenover dat de uiteindelijke prijs van oogst 2019 nauwelijks boven de prognoseprijs uitstak. Het gemiddelde verschil tussen prognose en uitbetaling bedraagt de afgelopen jaren iets meer dan € 0,70. En daar ligt het bedrag van dit jaar dus zo’n € 0,50 per 100 kilo boven.
Droogte
De pootgoedafzet in Europa kwam dit seizoen maar moeizaam op gang. Daarin speelde de droogte in Zuid-Europa een rol. Een aantal telers besloot om deze reden andere gewassen te telen. Noordelijker was sprake van een vertraagde start van het plantseizoen als gevolg van het natte voorjaar. Desondanks waren de verkopen in noordelijker gebieden beter dan voorzien. Uiteindelijk verkocht HZPC zodoende 13% meer pootgoed dan vorig seizoen. De meevaller zorgde voor een extra plus boven op de verwachtingsprijs van februari.
Perspectief
Hogere hectare-opbrengsten zorgden in combinatie met een hogere prijs voor een financiële opbrengst die 28% boven het niveau van oogst 2021 uitkomt, rekent regiomanager Benelux Martin Jansen Klomp voor. Dat biedt volgens HZPC perspectief, al moeten de resultaten wel verder omhoog. “De prijzen moeten verder stijgen om te concurreren met de consumptieaardappelteelt en de teelt van andere gewassen”, verklaart CEO Gerard Backx van HZPC.
Stap in goede richting
Backx noemt de hogere uitbetalingsprijs een stap in de goede richting in een internationale markt die meer volatiel is. De CEO ziet dat het bedrijf vooroploopt met een duurzaam rassenpakket en daarmee vroeg in kan spelen op de veranderende vraag in de markt.
Bron: Food + Agribusiness