Hogere vrachtkosten stuwen volgens het ICS de voedselprijzen
Door de oorlog in Oekraïne wordt het wereldwijd duurder om bulkgoederen als graan te vervoeren en die kosten blijven voorlopig nog hoog. Dat effect komt bovenop de toch al sterk gestegen prijzen voor tarwe, waarschuwt de International Chamber of Shipping (ICS).
Volgens de mondiale belangenbehartiger voor de scheepvaart brengt dit vooral landen in Afrika en Azië, die graan importeren, in grote problemen.
“Dit zal zijn weerslag hebben op armere landen in Afrika, die het zich niet kunnen veroorloven om veel meer te betalen voor hun graan”, zegt ICS-voorzitter Esben Poulsson. “Voorlopig blijven de vrachttarieven hoog en ze zouden nóg iets kunnen stijgen”, zegt Poulsson. Hij waarschuwt ook voor hevige schommelingen in de prijs omdat de situatie in Oekraïne zomaar kan veranderen.
Blokkades in de Zwarte Zee
Oekraïne is een belangrijke exporteur van tarwe, dat doorgaans met schepen via de Zwarte Zee zijn weg vindt naar importeurs in andere delen van de wereld. Volgens de ICS kunnen zo’n 80 tot 100 bulkschepen in Oekraïne niet verder door militaire blokkades en zeemijnen. Daardoor verschuiven de handelsstromen. Zo exporteren sommige graanproducenten in Noord- en Zuid-Amerika voor het eerst in jaren naar landen in Zuidoost-Azië en Afrika. Reders hebben hogere kosten door die lange afstanden en dat werkt door in de uiteindelijke voedselprijzen.
Een belangrijke graadmeter van de Verenigde Naties voor voedselprijzen staat al op recordhoogte. Dat doet met name landen en huishoudens met lagere inkomens pijn, omdat zij een relatief groot deel van hun geld kwijt zijn aan voedsel.
Vertraging bulkschepen in Shanghai
Naast de oorlog in Oekraïne heeft de strijd tegen het coronavirus in China impact op de tarieven in de scheepvaart. Grote steden zoals havenstad Shanghai zitten in een strenge lockdown. Daardoor lopen veel bulkschepen vertraging op bij Chinese havens.
Fors hogere tarieven voor vervoer droge bulk
De tarieven voor het vervoer van droge bulkgoederen liggen volgens de Baltic Dry Index, die als belangrijke maatstaf in de sector geldt, 65% hoger dan in januari. In die maand lagen de vervoerskosten uitzonderlijk laag, doordat de vraag naar ijzererts in China was gedaald. In het najaar van 2021 bereikten de vrachttarieven juist het hoogste niveau in dertien jaar door de haperende productie van grondstoffen.
Bron: Food Agribusiness