Ierse aardappelmarkt weer op de rails
Tijdens de Nationale Aardappelconferentie in Dublin (dinsdag 23 februari) werd het onderzoek van Kantar Worldpanel onthuld, waaruit bleek dat de Ierse aardappelsector voor het eerst in zeven jaar een gelijktijdig groei doormaakte in zowel waarde als volume. Na een paar slechte jaren lijkt de aardappelsector dus weer op de rails te zitten.
Volgens gegevens van Kantar Worldpanel steeg de waarde in 2015 met 14% en het volume met 6,5%. Hoewel de sector de afgelopen zeven jaar toenames registreerde in zowel volume als waarde, groeiden de twee tot aan vorig jaar niet gelijktijdig. De frequentie van de aankoop is ook hersteld. In 2015 ging de consument er 34 keer op uit om aardappelen te kopen. In 2014 was dat aantal 32.
Discountsupermarkten
Discountsupermarkten als Aldi en Lidl zijn erin geslaagd aan meer klanten aardappelen te verkopen dan hun rivalen Tesco, SuperValu en Dunnes Stores. Volgens Cliona Lynch van Kantar Worldpanel komt dit voornamelijk doordat ze van het begin af aan al een kleinere omzetbasis hadden.
Marketingcampagne
Vorig jaar september begon Bord Bia in samenwerking met de Ierse telersvereniging (IFA) en de Ierse aardappelfederatie aan een door de EU en door de sector gefinancierde driejarige promotiecampagne voor aardappelen in Ierland en het Verenigd Koninkrijk. De campagne van €1 miljoen, genaamd 'Aardappelen: meer dan een bijgerecht', wil in Ierland het imago van aardappelen verbeteren. Volgens ramingen van Bord Bia is de consumptie de afgelopen jaren namelijk met 50% per huishouden afgenomen. De campagne is specifiek gericht op 22- tot 44-jarige vrouwen, waarvan 33% in een enquête liet weten dat ze gelooft dat aardappelen "dik maken". Het doel van de campagne is de retailaardappelmarkt met 28.000 ton te doen groeien, de koopfrequentie met 6% en de consumentenperceptie van de gezondheid van aardappelen met 8%.
Tot nu toe hebben consumenten positief gereageerd op de marketingactiviteiten van vorig jaar. Zo'n 55% van de ondervraagden gelooft nu dat aardappelen in meer recepten kunnen worden gebruikt dan men oorspronkelijk dacht en 39% zal meer aardappelen gaan eten. De campagne heeft bovendien 57% van de ondervraagden aangemoedigd om nieuwe recepten met aardappelen uit te proberen.
Waarde van de aardappelsector
IFA-voorzitter Jer Bergin is blij met het marketinginitiatief dat gefinancierd wordt door telers, verpakkers en het ministerie van Landbouw. Hij liet weten: "Deze investering is belangrijk voor de toekomst van telers en moet een hogere omzet voor aardappelproducenten opleveren. De aardappelsector is momenteel bijna €80 miljoen waard."
Er zijn zo'n 500 aardappeltelers in Ierland, met een totaal productieoppervlak van 20.692 acre (8.374 hectare) in 2015. Het populairste ras is Roosters (bijna zes van de tien aardappelen die in Ierland worden gekocht, zijn Roosters) en de belangrijkste productieprovincies zijn Meath, Dublin, Louth, Wexford, Cork en Donegal.
Source: farmersjournal.ie
Bron: AGF