Logistieke problemen maken mais duurder
Wel treden er wat logistieke problemen op. De stand van het water in de Rijn en Donau is laag. Veel EU-mais komt via de Frans-Duitse Elzas vanuit Hongarije over deze rivieren, waar de waterstand laag is. Boten nemen minder vracht mee, daarbij stijgt de vrachtprijs per ton door een vrachttoeslag. Dat maakt de EU-mais duurder. De notering voor EU-mais op de graanbeurs in Rotterdam steeg eerder deze week met € 1 naar € 174 per ton.
Wereldwijde druk
De maisnotering voor het eerst aflopende contract op de termijnmarkt in Parijs is de laatste dagen wat gestegen, mede omdat het Franse maisaanbod tegenvalt. In het zuiden en midden van Frankrijk vallen opbrengsten tegen door droogte. Maar wereldwijd gezien is het aanbod mais ruim voldoende. Gekeken naar de afgelopen 2 weken is de maisprijs dan ook onder de tarweprijs geschoven. In Zuid-Amerika, de Verenigde Staten en Zuid-Duitsland vallen de opbrengsten niet tegen. Hierdoor blijft er druk staan op de internationale maisnoteringen. Het Amerikaanse landbouwministerie (USDA) verhoogde in het laatste Wasde-rapport de eindvoorraden mais met 1 miljoen ton naar 309,9 miljoen ton. Dat komt voornamelijk doordat Argentinië meer produceert en daardoor de Argentijnse maisvoorraad toeneemt.
Stroeve EU-tarwe afzet
De stugge EU-export houdt de tarweprijzen op een laag niveau. De uitvoer van EU-tarwe verloopt stroef. De Europese Commissie heeft dit seizoen een uitvoer van 20 miljoen ton voorspeld, maar met het huidige tempo komt de totale uitvoer op 15,2 miljoen ton uit. De waarde van de euro ten opzichte van andere valuta’s is belangrijk, daarbij ook de export vanuit Rusland en de Verenigde Staten.
Prognose: prijsdruk.
Bron: Boerderij