‘Protest tegen FrieslandCampina’
Groninger boeren hielden een protestvergadering tegen de plannen voor melkbeheersing van FrieslandCampina. Er kwamen 90 leden op af.
Niet direct een aantal waarvan de leiding van FrieslandCampina bang wordt.
“Vooral niet als je het afzet tegen het totaal aantal leden”, meent Hanna. “FC heeft ongeveer 18.000 leden op 12.000 bedrijven. Dan is een protestvergadering met 90 leden een lachertje.”
Acties buiten de reguliere lijnen
Zo is het. Ik houd niet van die acties buiten de reguliere lijnen binnen de coöperaties om. Het is een beetje vals. Eerst aanhoren wat op de officiële vergaderingen wordt meegedeeld en daarna een bijeenkomst organiseren zonder de verantwoordelijke mensen van FC om luid te roepen dat je het er niet mee eens bent. Lekker gemakkelijk.
‘Tegenwoordig organiseer je protest via sociale media’
“Deze vorm van protest is uit de tijd”, mengt Hans zich in het gesprek. “Tegenwoordig organiseer je protest via sociale media. Als je een beetje handig bent, kun je een handtekeningenactie opzetten met geweldig resultaat. Ik denk dat de beslissers van FC meer schrikken van duizenden handtekeningen tegen hun beleid, dan van een slecht bezochte protestbijeenkomst in Groningen. Die gaat uit als een nachtkaars.”
‘Goede plannen, slechte communicatie’
“Ik ben het eens met Harm Holman”, zegt Hanna. “Die keurt de plannen van FC goed, maar vindt dat de communicatie daarover slecht. Ze kwamen als een donderslag bij heldere hemel. En helemaal niet in lijn met eerdere standpunten van bestuur en directie. Die beloofden toen alle aangeboden melk te ontvangen. Dat lukte niet. Te weinig verwerkingscapaciteit en geen markt voor de producten. Dus kachelt de melkprijs onderuit. Dan moet je toegeven dat je het verkeerd zag. Dan ben je een kerel. Nu niet. Schrikbewind. Met Keurentjes als papagaai van de directie. Die was erbij toen gezegd werd dat alle melk verwerkt zou worden en nu bij het fabrieksquotum. Zwak.”
Niets aan toe te voegen. Maar ik blijf van mening dat je binnen een coöperatie via de ledenvergaderingen moet proberen het beleid om te buigen. Tegenwoordig wel met behulp van de sociale media. Bijvoorbeeld de handtekeningenactie, die Hans noemt.
Bron Boerderij