Recordjaar voor Avebe, prestatieprijs € 133,34
Veendam – Avebe realiseert een prestatieprijs van € 133,34 per ton zetmeelaardappelen over boekjaar 2022-’23. Dat is een record, het vorige seizoen was de prestatieprijs van € 98,56. Het zetmeelaardappelconcern maakte dit bekend tegelijk met de jaarcijfers. CEO …
David Fousert spreekt van een unicum in de historie van Avebe. “In absolute termen keren we 27% meer uit aan boeren.” Het bedrijfsresultaat van Avebe verdubbelt bijna naar € 35,7 miljoen en het coöperatief resultaat komt op € 20,8 miljoen. De nabetaling over teeltjaar 2022 is per vol geleverd aandeel € 100, een jaar eerder was dat € 52. Hier is in totaal 40% van het cooperatief resultaat mee gemoeid. De ledenraad heeft hier vorige week mee ingestemd. Voor 2024 mikt Avebe op een prestatieprijs van € 120, blijkt uit het jaarverslag. De netto-omzet steeg naar € 803,8 (vorig boekjaar: € 711,6 miljoen). Deze groei is gerealiseerd ondanks een 10% kleiner volume aan geproduceerd zetmeel. Dit geringere volume is een gevolg van het droge weer van vorige zomer. De kwaliteit van de aardappelen was wel goed, meldt het bedrijf. Het zetmeelpercentage kwam uit op 20,17, iets boven het meerjarig gemiddelde (20,0%). Met deze prestatieprijs zit Avebe ruim boven de € 105 per ton die als doel was gesteld, maar andere doelen zijn juist niet gehaald. Zo is een kleiner deel van de omzet gerealiseerd uit nieuwe, duurzame voedingsmarkten dan beoogd. Denk hierbij aan nieuwe plantaardige eiwitproducten. De omzet had voor 40% hier uit moeten komen, maar dat werd 18%, tegen 33% in het vorige jaar. Een van de oorzaken is een verminderde groei in de markt voor duurzame en gezonde voeding. Voedingsmiddelenbedrijven zijn zich minder gaan richten op productontwikkeling en meer op kostenverlaging. De afgelopen vijf jaar stonden vooral in het teken van de eiwittransitie, de ontwikkeling van plantaardige eiwitten uit de zetmeelaardappelen. De komende vijf jaar komt de focus weer wat meer bij de zetmeeltak van het bedrijf te liggen, aldus Fousert. Dat komt deels door de kentering op de markt voor vleesvervangers. Bovendien is zetmeel nog altijd hoofdproduct van het bedrijf. Avebe heeft afscheid genomen van een aantal markten waar het onvoldoende toegevoegde waarde ziet. Het bedrijf wil weg van bulkmarkten met sterk fluctuerende prijzen waar het aardappelzetmeel niet onderscheidend is van bijvoorbeeld mais en tarwezetmeel. Als groeimarkten ziet Avebe de plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel. Als voorbeeld van een succesvolle markt noemt Fousert de vervanging van dierlijk gelatine in snoep door plantaardig. Ook biobased bouwmaterialen en lijmstoffen zijn een groeimarkt.
Bron:Food + Agribusiness