Werkwijze Albert Heijn zit landbouworganisaties hoog
Boerenorganisaties in Nederland zijn woedend over de kortingseis die Albert Heijn oplegt aan zijn leveranciers. Ook in Vlaanderen wordt scherp gereageerd. "Destructief, kortzichtig en deloyaal", oordeelt Boerenbondvoorzitter Piet Vanthemsche. "Onaanvaardbaar", reageert Groene Kring. Hendrik Vandamme (ABS) vreest dat ook Colruyt de druk op de producentenprijs opvoert.
Albert Heijn krijgt al korting omdat het een grote afnemer van producten is. De Nederlandse warenhuisketen claimt bij alle leveranciers nog een extra korting van twee procent omdat het bedrijf de afgelopen maanden nog is gegroeid. "Albert Heijn wendt zijn grote marktmacht aan om prijsdruk te zetten in de rest van de keten en dit om de eigen groei te financieren", zegt Marijke Jordens, voorzitter van Groene Kring.
"De land- en tuinbouwers die onderaan de keten noch hun kosten kunnen doorrekenen, noch een rechtvaardige prijs voor hun product kunnen vragen, zijn hiervan het slachtoffer", meent Jordens, "in het bijzonder de jonge land- en tuinbouwers die grote investeringslasten dragen."
In de brief verantwoordt de supermarktketen zijn beslissing als volgt: "Als leverancier groeit u met ons mee, onder meer door groei in volume." Lucas Van Dessel, ondervoorzitter Groene Kring en jonge melkveehouder in Dessel, heeft daar zijn bedenkingen bij. "Als leverancier kunnen wij alleen meegroeien als wij een rechtvaardige prijs voor ons product ontvangen. Albert Heijn gaat voor eigen rekening ten koste van de land- en tuinbouwers. Dit is onaanvaardbaar."
Zowel de Europese als de Belgische ketenpartners hebben eerder in hun gezamenlijk uitgewerkte gedragscode benadrukt dat aanbieders en kopers zich moeten gedragen als partners in het streven naar een duurzame ontwikkeling van de gehele agrovoedingsketen. De algemene consensus is dat het daarom noodzakelijk is dat aanbieders en kopers geen eenzijdige wijzigingen van contractvoorwaarden opleggen, ook niet over de prijs.
"Eenzijdige prijsverlagingen schuiven de rekening door naar de zwakste schakel in de voedingsketen en geven aanleiding tot een genadeloze prijzenslag", waarschuwt Boerenbond. "Deze aanpak zet het inkomen van land- en tuinbouwers, ondernemers en mensen tewerkgesteld in de voedingsindustrie onder druk. Het maakt investeringen in milieu- en diervriendelijke productie onbetaalbaar. Het kan de strop beteken voor individuele agro- en voedingsbedrijven. Albert Heijn ondermijnt de duurzame ontwikkeling van de hele agrovoedingsketen."
Het voordeel voor de consument is volgens Boerenbond van korte duur. Vroeg of laat betaalt ook de consument de rekening in de vorm van een duurder en beperkter aanbod dat onvoldoende beantwoordt aan de maatschappelijke verwachtingen. Daarom noemt Boerenbond de aanpak van Albert Heijn deloyaal over de hele lijn, zowel naar de andere ketenpartners toe als ten aanzien van de consument. "Dit hoeven we samen niet te pikken" zegt voorzitter Piet Vanthemsche. "Albert Heijn moet de gedragscode mee ondertekenen en zijn rol spelen in een duurzame voedingsketen."
Hendrik Vandamme, voorzitter van het Algemeen Boerensyndicaat, vindt dat de handelswijze van Albert Heijn regelrecht indruist tegen de wet en bijzonder gevaarlijk is als voorbeeld voor andere distributieketens. Dat Colruyt recent aankondigde de koopkracht van zijn klanten met drie procent te verhogen, baart Vandamme zorgen. "Waar zal die korting vandaan komen? Zeker is dat de druk op de prijs die de primaire producent krijgt, nog meer opgevoerd zal worden." Hij vraagt de overheid om "het machtsspel van de grootdistributie" aan banden te leggen.
Bron: Vilt.be